Dnes je 20.11.2018 a svátek má Nikola Mapa webu | Administrace

» Příprava na besedu pod dohledem redaktorky Českého rozhlasu

Příprava na besedu pod dohledem redaktorky Českého rozhlasu


Ve středu 18. března se v naší škole zastavila redaktorka Českého rozhlasu 2 – Praha Mgr. Romana Růžičková, aby kriticky zhodnotila přípravu na besedu pro žáky ZŠ Husova. Studenti třetího ročníku knihovnické větve postupně vystoupili se svými příspěvky k žánru sci-fi či fantasy.

Někdo měl měsíc před besedou připravenou svou řeč i prezentaci, jiný improvizoval. I malá ukázka posloužila k tomu, aby vlídná redaktorka zachytila hlavní slabiny projevu a prezentace. Nezatížena jakýmikoli informacemi se mohla soustředit na to, zda je vystoupení sdělné, srozumitelné či ve správném poměru poučné a zábavné.

Přestože se nám Romana Růžičková snažila především poskytnout kritickou zpětnou vazbu, nešetřila ani chválou. Na závěr milého setkání natočila o naší práci krátkou reportáž do vysílání Českého rozhlasu.

A jaké byly hlavní rady a připomínky k projevu na veřejnosti?

- Nepodceňujte pečlivou přípravu. Improvizace tvoří jen nepatrný zlomek veřejných vystoupení. Většina zdánlivě spontánních projevů v televizi či rozhlase je pečlivě a několikrát nazkoušená!

Dětské publikum- Někdy je méně více. V sále nebudou sedět jen fanoušci knih, o kterých referujete. Nepředpokládejte, že posluchači něco vědí předem, a vše přátelsky vysvětlete.

- Zaujmout musíte během prvních 20 vteřin!

- Nezapomeňte se publiku představit a pozdravit ho!

- Na začátku stručně představte, o čem budete mluvit, během příspěvku se na tuto osnovu odvolávejte (někdo třeba usnul, teď je možnost jeho pozornost opět přitáhnout) a na závěr své vystoupení shrňte.

- Vyzkoušejte si svůj příspěvek doma před zrcadlem nebo si jej nahrajte a pusťte si ho. Dbejte na spisovný jazyk a zbytečně nechvátejte.

- Před vystoupením se rozmluvte pomocí básniček a jazykolamů, napijte se a vydýchejte se. Při vystoupení stůjte vzpřímeně a neodvracejte se od publika. Nebojte se popojít, využít nějakou rekvizitu, ale vyhněte se přehnané gestikulaci.  

- Na prezentaci se dívejte jen tehdy, pokud chcete vyloženě na něco upozornit, jinak se dívejte do publika a udržujte s ním kontakt. Ne však tak, že si vyberete jednu oběť! Očima nenásilně klouzejte z jedné tváře na druhou, případně se dívejte mezi posluchače či těsně nad jejich hlavy.

- Pokud na řečníkovi není vidět zájem, jak byste chtěli zaujmout posluchače? Vyhněte se monotónnímu projevu. 

- Nezahlcujte fakty, vyprávějte příběhy.

- Rozlišujte, kdy pokládáte řečnickou otázku a kdy opravdu chcete od publika slyšet odpověď.

- Poděkujte za pozornost a rozlučte se.

A jak hodnotili návštěvu studenti? Prý to bylo krátké, rádi by si vyzkoušeli i víc technik vedoucích k dobrému řečnickému projevu. Tak snad zase někdy příště:)

Někdo se bojí tmy, hodně lidí se bojí pavouků, výšky, myší, samoty nebo nemoci. Všichni se ale bojíme vystoupení na veřejnosti.

Mgr. Klára Smolíková

 

Poslechněte si záznam Dobrého rána, kde mluvíme o připravovaném projektu!

Jak zaujmout dětské publikum?
I mluvení do rozhlasu vyžaduje pečlivou přípravu

Smolíková Klára [26.03.2009]


zpět na seznam




Design made by watatsumi.net ~ Vytvořil NightWorkers.cz
web splňuje standardy W3C XHTML 1.0 a CSS2 | Mapa stránek

Copyright © 2008 Střední škola obchodu, služeb a řemesel a JŠ s právem státní jazykové zkoušky